معرفی رشته راه و ترابری

گرایش راه و ترابری

در گذشته از رشته مهندسی عمران با عنوان مهندسی راه و ساختمان نام برده می‌شد. اين موضوع خود بیانگر ریشه‌دار بودن گرايش راه و ترابری در مهندسی عمران می‌باشد.

مهندسی راه و ترابری گرایشی است که در آن اصول و استانداردهای نوين در ساخت راه‌های جديد و بهسازی راه‌های قديمی مورد توجه و پژوهش قرار می‌گيرد. در این گرایش به صورت خاص به طرح هندسی انواع راه‌های ارتباطی (اعم از راه‌های درون شهری، برون شهری، راه‌آهن، فرودگاه و ...) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زيرسازی، مديريت و نگهداری و تحليل ترافيکی راه‌ها پرداخته می‌شود. همچنين طراحی مسيرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نيز از مواردی است که در اين گرایش مطرح است.

هدف این دوره، آموزش افرادی است که در نهایت دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری گردند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه‌ها با آن روبرو می‌شوند را دارا باشند. همانگونه که پیشتر گفته شد این پروژه‌های تخصصی می‌تواند شامل راه، راه‌آهن، فرودگاه، حمل و نقل و ترابری باشد. کشورهای پيشرفته نظير آمريکا، استراليا، آلمان و انگليس در عرصه پژوهشی در رشته راه و ترابری پيشتاز بوده و برای آن امتيازات خاصی قائل می‌باشند، به عنوان مثال دولت آمريکا سالانه ميلياردها دلار صرف پروژه‌های تحقيقاتی اين رشته می‌کند.

 

 

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان طرح هندسی راه(راهسازی)، روسازی، مهندسی ترافیک و مهندسی ترابری را نام برد.

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد راه و ترابری مثل تمام گرایش‌های عمران در دوره پژوهش‌محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی(12 واحد از دروس اجباری و 12 واحد از دروس اختیاری)، 2 واحد سمينار و 6 واحد پايان‌نامه است. در دوره آموزش‌محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار در خصوص یک موضوع خاص تحقیق می‌شود.


 

دروس اصلی(اجباری) گرایش راه و ترابری عبارتند از:

 طرح هندسی راه پیشرفته، تحلیل و طراحی روسازی پیشرفته، تکنولوژی و مواد روسازی و یکی از دو درس (مهندسی ترافیک پیشرفته و مدیریت تعمیر و نگهداری راه)، هر یک سه واحد و مجموعا 12 واحد.


 

 

دروس اختیاری از سه مجموعه الف، ب و ج به شرح ذیل انتخاب میگردد. (مجموعاً 12 واحد)

 

مجموعه (الف) تحت عنوان مجموعه دروس راه و شامل دروس:

مدیریت نگهداری پل(2 واحد)، مدیریت و نگهداری تونل(2 واحد)، مهندسی فرودگاه(3 واحد)، مهندسی بنادر(2 واحد)، زهکشی و دفع آبهای سطحی(2 واحد)، مهندسی راه‌آهن پیشرفته(3 واحد)، آزمایشگاه روسازی(1 واحد)، مکانیک شکست(3 واحد)، نقشه برداری مسیر راه(2 واحد) و مکانیک خاک پیشرفته(3واحد).

 

مجموعه (ب) تحت عنوان مجموعه دروس حمل و نقل شامل دروس:

مدلسازی در حمل و نقل(3 واحد)، ایمنی ترافیک(3 واحد)، برنامه ریزی حمل و نقل(3 واحد)، تحلیل و ارزیابی سیستم های حمل و نقل(3 واحد)، حمل و نقل هوایی(2 واحد) و حمل و نقل دریایی(2 واحد).

 

 مجموعه (ج) تحت عنوان مجموعه دروس عددی، ریاضی و نظری شامل دروس:

آمار و احتمالات(2 واحد)، تحقیق در عملیات(3 واحد)، ریاضیات عالی مهندسی(3 واحد)، کاربرد کامپوتر در مهندسی راه(2 واحد)، تحلیل ریسک(3 واحد)، محاسبات نرم(3 واحد)، روش اجزا محدود(3 واحد) و روش تحقیق تجربی(3 واحد).


 

امکان ادامه تحصيل در گرايش راه و ترابری در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد و باتوجه به اهمیت خاص این رشته در دیگر کشورها، گرفتن بورس برای ادامه تحصيل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور نيز امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین فارغ التحصيلان آن می‌توانند راحت‌تر از فارغ التحصيلان ساير رشته‌ها به عنوان هيئت علمی در دانشگاههای کشور مشغول به کار شوند.

 

از جنبه آينده شغلی اگرچه گرایش راه و ترابری نسبت به گرایش‌های ديگر عمران نظير سازه، زلزله و خاک و پی فرصت های کاری کمتری دارد، اما بدلیل اينکه فارغ التحصیلان نسبتا کمی دارد، دارای بازار کار نسبتاً خوبی می‌باشد.

 

فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابری می‌توانند در ادارات راه و ترابری استان‌ها، سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکتهای پيمانکاری که در هر یک از زمینه‌های مرتبط با راه یا ترافیک فعالیت دارند مشغول به کار شوند. همچنين اگر قصد کار اجرایی داشته باشند می‌توانند در کارگاههای شرکتهای پیمانکاری که اکثراً محل کارگاه آنها خارج از شهر است به کار بپردازند. یکی ازدلایلی که بیشتر، آقایان این گرایش را انتخاب می کنند، محیط کاری خاص آن است، چون ممکن است محل کار آنها خارج از شهر باشد. همچنین امکان انجام کارهای پزوهشی به شکل گسترده ای در این رشته وجود دارد.

 

از معروفترين مراکز و شرکتهای مرتبط با اين گرایش می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پژوهشکده حمل و نقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک تهران، شرکت مهندسين مشاور مترا، مرکز تحقيقات حمل و نقل طراحان پارسه، شرکت مهندسين مشاور رهروان عمران، شرکت مهندسين مشاور طرح هفتم، شرکت مهندسان مشاور پاسيلو، گروه مهندسين مشاور هرازراه، مهندسين مشاور گذرراه و شرکت راهسازی و عمران ايران اشاره کرد.

 

 

به روز رسانی شده در چهارشنبه, 02 مهر 1393 10:15

بازگشت به بالا